Komiks vs web seriál

Aby som začal obvyklou parafrázou, vybral som si text 90.tkovej one-hit-wonder hviezdy Sabriny:

Boys, boys, boys

they looking for the good time

Boys, boys, boys

get ready for their supe-love

Komiks Garta Ennisa,The Boys (2006-2012, 72 regulérnych čísel a minisérie) alebo „Banda“, ako ho raz dávno, dnes už v ČS komiksových kruhoch známy prekladateľ a propagátor komiksu u nás, „Keram“ nazval, sa nedávno dočkal  „televízneho“ spracovania. Túto úlohu dostal skúsený tv producent , režisér a scenárista v jednej osobe - Eric Kripke. Možno vám jeho osoba a tvorba nie je známa –ale jednotlivé tituly ako seriál Supernatural, alebo Timeless, či film Boogeyman by vám mohli niečo hovoriť. Amazon najal Kripkeho a plácol s Dynamite Entertaiment (vydavateľom pôvodnej komiksovej série) a tak sa celá prvá séria The Boys ocitla v internetovej telke, alebo webtelke ak chcete.

Obálka komiksu

Propagačný plagát k seriálu The Boys

Keď sa nejaký komiks adaptuje do filmu, väčšinou - nech je adaptácia komiksového diela spracovaná akokoľvek (ne)dobre - ma pritiahne k originálu. Takto som sa dostal k rôznym klasikám európskeho, amerického komiksu a aj k mnohým japonským mangám. Je zbytočné ich menovať pretože, za skoro 3 dekády som toho naozaj prečítal veľa a videl ešte viac adaptácii rôznej kvality. Samozrejme, dnes už nemôžeme komiksové filmy z 80.-90- rokov 20. storočia porovnávať s tými súčasnými, ktorých trend vlastne nastavil Marvel (Disney) zo svojim MCU (v roku 2008). Temného tónu a násilia sa tam vo veľkej miere nedočkáme, pretože to je all-ages frančíza, ako vlastne celý Marvel. Túto výsadu by v ideálnejšom svete mohlo zachrániť DCU, alebo stále sa preťahujúci remake McFarlanovho Spawna z Image Comics, kde majú prezmenu „Shared universe“. Škoda, že ako 3.tia najväčšia komiksová spoločnosť v USA dodnes nenašli partnera alebo dostatok dolárov na sfilmovanie ich úžasného „obrazovesmíru“ (a bolo by na čo pozerať).  Holt- konkurovať BIG TWO (Marvel, DC) a zároveň byť (hoc najväčším) nezávislým vydavateľstvom v USA má svoje úskalia. Darmo, že ponúkané „nezávislé“ (pozor nie undergroundové) tituly sú oveľa kvalitnejšie – aj čo by filmové a seriálové predlohy.

Takže výsada vyššieho ratingu (18+) bola dnes ponechaná televíziám a webtelevíziám, tie ktoré si neadoptovali a ergo neadaptovali Marvel frančízu, šli do DC a dokonca aj Image, či Dark Horse, taktiež viac-či menej úspešne. Niekedy nezávisí od rozpočtu a aj indie adaptácia (komiksu) dokáže potešiť. Ale u „ongoing“, alebo sérií, ktoré už nebežia (ale bežali reletívne dlho)- všimnite si slovko sérií- je nízky, teda „tv“ rozpočet“ zabiják. Len si zoberte, aj relatívne dlhé seriály boli zrazu zrušené. Došli peniaze (nie len na efekty, ale aj scenáristu) , došla „trpezlivosť“ emerických  divákov a free servery tiež veľa nezachránili.

Po Ennisových tituloch som poškuľoval už dávno, ešte na jednom warez-komiksovom-fóre (ktoré už dnes skoro nežije), keďže vtedy neboli, ako mnohé iné komiksy, dostupné a hlavne preložené (veľa nie je dodnes a preto si kupujte komiksy aj v angličtine v našom obchode). Dostal som sa k nim, ale len spätne práve skrz filmy (ako Constantine a pod.). Sú veľmi kvalitné, aj keď nie pre každého. The Boys je typickým príkladom Ennisovej tvorby a patrí do TOP 10 jeho kariéry. Jeho komiksy sú kvalitne napísané, aj kvalitne nakreslené...ideálne predlohy pre televízne (filmové)  scenáre. Čakajte premyslené trilery s riadnou porciou akcie, glorifikáciou násilia, sexu, konšpirácií a podobne. Ennis si proste servítky pred ústa nikdy nekládol. A aj ja som si na neho dlho zvykal, ale o to viac obľúbil. Určite ste od neho už niečo čítali, či v češtine, či v originále (Hitman, Hellblazer, Preacher a pod.) A samozrejme jeho veci už boli aj adaptované pre film a televíziu. Lenže akosi – dnes sa proste R-ko nenosí (a presnejšie to, čomu dnes hovoríme R-rating, to je v skutočnosti kategória filmových diel pre hranicu 16+), rozpočet-nerozpočet a boli také nemastné-neslané. Darmo, že webtelevízie sa snažia šokovať aj otrlejšieho diváka (teenagera). To je taktiež prípad The Boys od Amazonu. S nálepkou 18+ J

Komiks Hitman

Komiks Preacher

Komiks Punisher

Príbeh komiksu The Boys pojednáva o „bande“ antihrdinov, black-ops platených CIA, aby držali na uzde „supákov“ (eng. supes), teda superhrdinov. Títo superhrdinovia nie sú žiadni mimozemšťania, či mutanti, ale výsledok experimentov jednej korporácie- Vought America, ktorá využila vzorec (na tzv. Compound V) a znalosti zbehlého fašistického vedca. Samozrejme vzorec bol napodobovaný a upravovaný na masovú produkciu a preto sa mnohí zo supákov vymkli kontrole. Tu nastupuje CIA s black-ops tímom The Boys, pod vedením Billyho Butchera a jeho hrdlorezov. Do rany im padne nováčik - „Wee“ Hughie Campbell, ktorému jeden supák, pri superrýchlom behu náhodne zabil priateľku rovno pred očami. Samozrejme, okamžite prijíma Butcherovu ponuku na pomstu. Je zapletený do kolotoča intríg, vrážd a všetkého toho guilty pleasure, ktoré súvisí s „kontrolou“ supákov, až kým sa do jednej z nich nezamiluje. Nechcem však prezrádzať viac ako mám. Komiks je naozaj premakaný po všetkých stránkach a sám o sebe je fungujúcim univerzom (najlepšie by som ho prirovnal ku komiksovému originálu Wanted od Millara - vyšlo aj česky- kde bolo normálne, že kedysi poletovali „nekontrolovateľní“ superhrdinovia po svete a supezlodusi ich krotili a nakoniec vyhubili). Vychádzal 12 rokov, je viac-menej slušne uzavretý, dodnes dobre čitateľný a naozaj kvalitný.

Ako som už naznačil, najskôr som si pozrel seriál. 12 rokov do 1. 8-hodinovej a (zatiaľ) 2. plánovanej web-série samozrejme nejde napchať, a tak Kripke a jeho tím licenciu adaptovali po svojom. Osekali čo šlo, 3.-4.-5.- postavy a ich dejové linky tam nenájdete, čo je veľká škoda, lebo v komikse je mnoho úžasných charakterov, ktoré krásne dotvárajú Enissov „Boys“ vesmír. Sú tam len zmienky pre ľudí, čo to čítali. Centrálna dejová linka, ktorú som sa snažil nenaznačiť tam síce ostala, ale v dnešnej dobe urážlivosti ľudí vďaka sociálnym sieťam a médiám, sa proste niektoré témy nenosia, a tak sa z Ennisovho „superpotenta“ stal „superimpotent“. A nekazí to len malý rozpočet, z ktorého tretina šla na Karla Urbana (Dredd, Star Trek, Lord of the Rings) a druhá na štek Simona Pegga (Star Trek, Mission: Impossible, Hot Fuzz). Paradox je, že Ennis písal Hughieho ako Pegga a v komikse ho aj spoznáte. Tak či onak, zahraniční kritici na čele z Rotten Tomatoes dostali zaplatené za pozitívne recenzie, aby sa vôbec dotočila druhá séria, ale ten, kto čítal komiks bude nadávať. Ten kto ešte nečítal, nech si ho iste prečíta až po pozretí seriálu. Ten v podstate funguje ako každý dnešný low-cost (low-budget) webseriál s minimom efektov, dôrazom na aktuálnosť  a politickú korektnosť (zoberte to tak, že dnes rozprávať o 9/11 sa takisto nerozpráva ako a pedofilných gayoch, čo je jedným vlastne 2  ťažísk predlohy).  Sex... je ehm ... „kinky“, ale na obraze nič neuvidíte. No ..až na Urbanovu riť. Amazon nie je pornhub. A seriál „The Boys“ teda vlastne nikam nevytŕča a nikoho neurazí...jedine... Keď Ennis parodoval komiksový priemysel (od 40. rokov 20. stor. )- monopol (hlavne big two, je tu bývalý velkovydavateľ- mogul menom Legend, Stan Lee sa musí v hrobe obraciať a všetka česť mu, ale toto je skvelá paródia, nielen jeho osoby ale toho, čo reprezentoval, teda odvrátenej stránky toho) - ako taký s jeho skazenosťou (politická korektnosť, cenzúra a propaganda) a jednotvárnosťou (a narazíte tu napr. aj na x-menov pardón g-menov), Kripke zas v tv adaptácii aktuálne paroduje MCU a DCU a Trumpa, čož tiež nie je na škodu a toto je fakt jediné plus. Keď komiks fungoval ako čierna antihrdinské komédia, Kripke chcel využiť tento element, ale učesaním a zosekaním témy na chrbticu to proste nedokázal. Funguje to skôr ako melodráma. A Urban je ako psychopatický bývalý vojak, „mäsiar“ - nepresvedčivý. A nie je tam ani jeho pes Terror (aby sa náhodu neozvala PETA). Ale bodaj by sa dotočila aj druhá aj tretia séria, lebo predloha je skutočný klenot komiksu. Pri webseriály síce nezaspíte, no skutočne si zadovážte pôvodnú predlohu, aj iné Ennisove diela. V dobe svojho vydania, ničím nevynikal, rovnaké veci písal aj Morrison, či Millar, ale dnes je to lepšie ako zmodernizovaná adaptácia. Ako by Butcher Terrorovi povedal: „Fuck It!“.

„Jofre“, 7/2019

Karl Urban ako Billy Butcher